Kundundersökning är verktyget som tar tempen på er kundrelation. Nöjda kunder är ett hygienkrav i varje verksamhet och daglig kontakt med kunden är självklart basen i utveckling av kundrelationen. En väl genomtänkt kundmätning är dock ett kraftfullt verktyg för att förstå verksamhetens framgångsfaktorer. Oavsett om det viktigaste är att fånga negativa avvikelser i nära anslutning till leverans eller att få en djupare förståelse för kundernas syn på er ur ett utvecklingsperspektiv har Prifloat ett väl beprövat koncept.
Vår modell för kundmätning fångar frågor som har stark påverkan på nöjdhet och lojalitet. Frågor skapas även utifrån er verksamhets behov för att fånga essensen oavsett om det är på operativ eller strategisk nivå. Dessa frågor kan exempelvis omfatta rangordning av faktorer som är viktigast vid val av leverantör eller fånga in kundernas behov av nya produkter och tjänster i ett framtidsperspektiv.
Prifloat har erfarenhet av en rad olika metoder för att samla in kundernas åsikter, där de vanligaste är via e-post eller personlig intervju. E-post ger bl.a. fördelen av automatiska påminnelser och möjligheten till direkt feedback, exempelvis direkt återkoppling till ansvarig om kunden är missnöjd eller vill ha mer information om produkter och tjänster. Personliga intervjuer används vanligtvis för att uppnå en fördjupad dialog med nyckelkunder, antingen via telefon eller på plats ute hos kunden. Enklare telefonintervjuer kan även användas då e-post inte är ett alternativ.
En kartläggning av era styrkor och svagheter och vad som bedöms som viktigast för att uppfylla kundernas behov, insikter om vad som är viktigast att förbättra i syfte att skapa ökad kundnytta samt kännedom om områden som har en positiv påverkan på nöjdheten och därmed är viktiga framgångsfaktorer för att uppnå en givande kund-leverantörsrelation.
Utöver presentation för ledningsgrupp i syfte att ge en tydlig bild och förståelse av kundmätningens resultat stöder vi er vidare genom att förankra resultatet i organisationen hos chefer och medarbetare. Vidare leder vi workshops för att ta fram fokusområden för vidare utveckling samt ta fram prioriterade förbättringsåtgärder samt workshops för att sätta mål baserat på mätningens resultat, utifrån nyckeltal följa upp och verifiera att utvecklingen går åt rätt håll.
En metod för att fånga drivkrafter för nöjdhet och lojalitet
Ett stöd för att utveckla relationen kund-leverantör
En bas för att bedriva aktivt förbättringsarbete
Ett arbetssätt som lyfter fram framgångsfaktorer
Senior verksamhetskonsult & Samverkansledare
023-66 77 207 070-668 66 73 david.hofverberg@prifloat.se”Vi har tillsammans med ett väldigt seriöst och kunnigt undersökningsföretag genomfört en nollmätning som har stort värde för oss, det är den stora nyttan”
Mats Högberg, Global Marketing Manager Östberg Group