Varumärkesmätning kan svara på frågor som: Hur kända är ni bland dem som ni vill ha som kunder? Hur bedömer de er jämfört med era konkurrenter? Tillhör ni dem som era potentiella kunder spontant vänder sig till med en förfrågan? En varumärkesmätning kan ge er svaren.
Vår modell för mätning av varumärkets identitet fångar de dimensioner som har stark påverkan på marknadens uppfattning av varumärket och även i jämförelse med konkurrenter. Frågor skapas även utifrån er verksamhets behov för att fånga essensen av ert varumärke. Dessa frågor kan exempelvis omfatta rangordning av faktorer som är viktigast vid val av leverantör eller fånga in attityden för ert varumärke i jämförelse mot en specifik konkurrent.
Vi har samlat frågor inom områdena Kännedom, Laddning, Positionering, Kvalitetsomdömen och Köpvilja. Frågor skapas även utifrån er verksamhets behov för att fånga essensen av ert varumärke. Dessa kan exempelvis omfatta rangordning av faktorer som är viktigast vid val av leverantör eller fånga in attityden för ert varumärke i jämförelse mot en specifik konkurrent. En analys av mätningens resultat kommer att bl.a. att ge er en kartläggning av varumärkeskännedom och upplevelsen kopplat till varumärket, kännedom om faktorer som har en positiv påverkan på varumärket samt insikter om varumärkets styrkor och svagheter.
Utöver presentation för ledningsgrupp i syfte att ge en tydlig bild och förståelse av mätningens resultat stöder vi er vidare genom att förankra resultatet i organisationen hos chefer eller medarbetare. Vidare leder vi workshops alternativt fokusgrupper för att ta fram områden och aktiviteter för vidare utveckling.
En metod för att fånga upplevelsen av varumärket
Ett metod för att kartlägga varumärkets styrkor
Ett stöd i utvecklingen av marknadskommunikationen
Senior verksamhetskonsult & Samverkansledare
023-66 77 207 070-668 66 73 david.hofverberg@prifloat.se”Vi har hittat ett förbättrat sätt att mäta och kan jobba mer aktivt med resultaten runt våra produkter och tjänster, och hur vi sköter oss som leverantör”
Mikaela Trapp, Kommunikationsstrateg