Medarbetarundersökning (Nöjd Medarbetarindex, NMI) är viktig i tider då konkurrensen om den bästa arbetskraften är hård. För många organisationer är det en avgörande faktor att vara en attraktiv arbetsgivare. En väl genomtänkt medarbetarmätning är ett kraftfullt verktyg för att förstå verksamhetens framgångsfaktorer. Väsentliga delar för att skapa motivation och arbeta effektivt tillsammans är exempelvis att ha insikt i hur väl medarbetarna har kännedom om och stöder gemensamma mål och strategier.
Vår modell för medarbetarmätning fångar frågor som har starkast påverkan på medarbetarnas nöjdhet. Utöver dessa skapas anpassade frågor utifrån verksamhetens behov. Dessa kan exempelvis omfatta frågor om värderingar och kärnvärden, kundfokus och marknadskännedom, speciella fokusområden för utveckling och förbättring, exempelvis kommunikation, medarbetarskap etc. Jämförelse med referensdata är möjligt för Nöjdhet NMI, Nöjd Medarbetar Index, Lojalitet- och rekommendation NPS, Net Promoter Score, Delindex för mätningens områden, exempelvis Ledarskapsindex, Frågor som har stark påverkan på nöjdheten.
Vår modell för medarbetarmätning fångar frågor som har starkast påverkan på medarbetarnas nöjdhet. Vi har samlat dessa inom områdena Arbetsmiljö, Ledarskap, Trivsel, Personlig Utveckling, Involvering, Varumärke och Image. Utöver dessa skapas anpassade frågor utifrån verksamhetens behov såsom exempelvis Värderingar och kärnvärden, Kundfokus och marknadskännedom samt speciella fokusområden för utveckling och förbättring, exempelvis kommunikation, medarbetarskap etc.
En analys av mätningens resultat kommer att bl.a. att ge er en kartläggning av organisationens styrkor och svagheter, insikter om vad som är viktigast att förbättra, kännedom om frågor som har en positiv påverkan på nöjdheten. Med denna bild över vad som är viktigt, vad som motiverar, vad som skapar engagemang och trivsel etc. kan verksamhetens förbättringsaktiviteter styras på ett resultatdrivet sätt.
Utöver presentation för ledningsgrupp i syfte att ge en tydlig bild och förståelse av mätningens resultat stöder vi er vidare med att förankra resultatet i organisationen hos chefer eller medarbetare. Vidare leder vi workshops för att ta fram fokusområden för vidare utveckling samt sätta mål baserat på mätningens resultat.
En metod för att fånga drivkrafter för medarbetarnöjdhet
En bas för att bedriva ett aktivt HR-arbete
Ett arbetssätt som lyfter fram framgångsfaktorer
Ett stöd för att utveckla relationen medarbetare-chef
”Samarbetet med Prifloat har fungerat väldigt bra”
Maria Urbanek, byggnadsingenjör och skyddsombud